Lagenlig reklam?

keps tryck
Källa: Brand New Profile

Sedan januari 2019 har en ny spellag trätt i kraft i Sverige som betyder att svenska spelsajter numera har rätt att etablera sig i Sverige om de erhållit svensk spellicens. Detta har givetvis lett till att fler aktörer lagligt kan vända sig till svenska spelare på hemmaplan och rikta sin reklam mot dem. Men på senare tid har det dock lagts märke till att spelmarknadsföringen har blivit omåttligt aggressiv och spelbolagen börjar få stor kritik. Så stor att staten nu tar i med hårdhandskarna och tvingar bolagen att vidta åtgärder.

Den aggressiva reklamen har fått sig en känga och förhoppningsvis har regeringens åthutningar lett till positiva förändringar. Spelbolagen får nu en viss tid på sig att ändra sin aggressiva marknadsföring och hitta på smartare sätt att sprida sina budskap. Här finns det många vägar att gå, som till exempel profilreklam och kepsar med tryck, t-shirts med budskap eller USB-stickor med logga.

Den pockande marknadsföringens vändpunkt

Det är inte bara spelbolagens marknadsföring som har gått lite snett – även andra företag såsom Postkodlotteriet och liknande, överöser folk med så mycket reklam att det nästan får folk att känna sig kvävda. Telefonsamtal, tv-reklam, e-post och brev – med allt vädjande från företagens sida till folk att ta del av deras erbjudanden har numera svenskar börjat tröttna och ryta ifrån.

Omvandla aggressiv reklam till smart marknadsföring

Trots den svårsmälta marknadsföringen som många spelbolag m.fl. ägnar sig åt, så är det troligt att de kommer att tona ned sitt sätt att bedriva reklam på snart. Det finns flera sätt att nå ut till folk utan att vara påstridig. Ett sätt är profilreklam som på ett synligt men ändå relativt diskret sätt visar folk att ett företag existerar. Med profilreklam visar företag med hjälp av olika produkter som också kommer till nytta (t-shirts, kepsar, kläder, muggar, pennor etc), att det går att kombinera nytta med nöje. Bäraren bär och använder produkten och företaget som gjort den visas upp i alla tänkbara sammanhang – på gym, ute på stan och under arbetstid för kollegor. Smart, användbart och effektivt!