Träffa rätt person

När man talar om att slutföra en försäljning så är det oftast när man skakar hand med varandra och därmed går in i ett muntligt avtal. Det handlar många gånger om att skriva avtal och sedan är det klart, sedan rullar leveransen eller avtalet på. Men dessförinnan är det tyvärr en del som inte är tillräckligt effektiva för att faktiskt få till ett möte där avtalet sluts. Det är många som har problem med den kontakt som ska tas för att boka möte, om man tar en lobbyist som exempel så är det viktigt att man bokar möte med rätt politiker, rätt inflytelserika person och på rätt plats, hur går man då tillväga?

Alla kan vi komma överens om att en säljprocess kan tillämpas på det mesta. Om det så är i ett PR-syfte, i en politisk kampanj eller i en ren försäljning så har vi alla varma och kalla kunder. Personer att förändra attityden mot oss eller vår organisation. Det börjar med den första kontakten, är det exempelvis rätt kund? Rätt person? För att lösa dessa gåtor i ett tidigt stadium så krävs kunskap och önskan att vara effektivare i sitt sälj. Ett företag som kan hjälpa er med dessa frågor är weclose.se och hela deras verksamhet går ut på att hjälpa er fatta rätt beslut redan innan första kontakten. Få en extra knuff i rätt riktning med er kund, politiska kämpe eller vem det är ni vill ha på er sida. De steg som ni måste tänka på när det är dags att möta nya personer är detta:

  • Målgruppen. Rätt prospect är oerhört viktigt för att allt annat ska gå smidigt men också för att det ska bli rätt från start. Ingen fortsättning utan att veta vilken målgrupp man har och behöver. Som Lobbyist behöver man tala med rätt person också, det går inte att sätta sig ner på ett möte med fel målgrupp och med en person som är helt stängd för nya lärdomar och liknande.
  • Att boka mötet är även det otroligt viktigt, därför måste man lägga ner lite energi på att förbereda och planera mötet när det väl hamnat i er kalender. Det viktigaste under förberedelserna är att du ska kunna övertala kunden, personen och politikern att er organisation är att lita på. Med rätt inställning är det lätt att få nya kunder.
  • Uppföljning. Självfallet ska inte engagemanget försvinna för att kunden eller personen har skakat hand med er, det viktiga nu är att bibehålla en relation till personen som ska fortsätta att lita på er, men också att denne ska vilja rekommendera och engagera sig i er verksamhet.